Recensie: Will Smith & Mark Manson – WILL

Wereldster Will Smith schreef samen met bestsellerauteur Mark Manson de openhartige en opmerkelijke biografie WILL. WILL is een moedige en inspirerende biografie over een van de grootste wereldsterren van deze tijd. Zijn biografie is opmerkelijk omdat we hem allemaal kennen van zijn films, muziek, humor en zijn status als cultureel icoon. Maar wat mensen niet weten is dat zijn humor in zijn leven een van zijn grootste overlevingsstrategieën is.

ISBN: 9789046829271 – Uitgeverij Nieuw-Amsterdam – Aantal pagina’s: 432 – Biografie

*****

4 van de 5 sterren — Antoine

‘Will Smith’s biografie is ‘fresh’, ‘fly’ en geeft een goede inkijk in het leven van deze wereldster.’

*****

WILL beschrijft hoe de carrière van Will Smith (voluit Willard Carrol Smith II) zich razendsnel heeft ontwikkeld. Aan het einde van zijn tienerjaren vormde hij met samen met Jeffrey Allen Townes het  meer dan succesvolle duo ‘DJ Jazzy Jeff and the Fresh Prince’. Het geluk kon niet op. Will Smith ging echter rock bottom omdat hij was ‘vergeten’ om belasting te betalen en raakte daardoor zijn gehele vermogen kwijt. Op een feestje in Los Angeles werd hij gevraagd om – ter plaatse – auditie te doen voor een comedy. Will Smith werd enkele uren later op 22-jarige leeftijd comedyster bij ‘The Fresh Prince of Bel-Air’. Dat was niet het einddoel van zijn carrière, want hij wilde doen wat Eddie Murphy, zijn grote voorbeeld, ook deed, namelijk films maken. En zo geschiedde.

Op carrièrevlak komt van Will Smith een beeld naar voren van een weinig bescheiden, zelfingenomen en creatieve persoon, die zich met behulp van wilskracht en keihard werken heeft ontwikkeld tot wereldberoemd filmster. Will Smith is artistiek, barst van de energie en jaagt perfectie na, net als zijn vader. Ik bespeurde ook een vleugje egocentrisme in zijn persoonlijkheid.

Zijn ontwikkeling op professioneel vlak heeft persoonlijke groei in de weg gestaan. Pas tijdens zijn huwelijk met Jada Pinkett kwam Will Smith er achter dat de patronen die hij in zijn jeugd had aangeleerd niet meer helpend waren. Tijdens zijn kinderjaren was ‘grappig zijn’ voor Will Smith immers een methode om zijn agressieve en veeleisende vader te kalmeren en de lieve vrede in het gezin te bewaren. Smith’s persoonlijke ontwikkeling nam een toevlucht vanaf het moment dat hij 40 jaar was. En die ontwikkeling leidde tot bijzondere inzichten.

*****

WILL is een biografie met bijzonder veel details en die matig tot goed leesbaar en doorleesbaar is. Op een enkele plaats in het boek haakt Will Smith aan bij theorieën uit spirituele boeken en managementboeken. De verbanden die Will Smith wil leggen met deze theorieën en life events zijn evenwel niet altijd makkelijk te volgen. Opmerkelijk is verder dat bepaalde feiten en informatie in het boek bewust onbesproken blijven. De oplettende lezer zal dat makkelijk herkennen. Hij mist daardoor een stukje van de puzzel en het weglaten van die informatie roept vragen op. Het gehalte humor had wat mij betreft meer gemogen. Last but not least, om in positieve teneur te eindigen: bruikbare levenswijsheden en inspirerende persoonlijke opvattingen over geluk, eenzaamheid en opvoeden sieren het verhaal. Het meest waardevolle advies? In een relatie zijn beide partners ieder verantwoordelijk voor het eigen geluk en niet voor het geluk van de ander.

‘We waren tot de conclusie gekomen dat niemand een ander gelukkig kan máken. Je kunt iemand aan het glimlachen maken, je kunt een moment scheppen dat er toe bijdraagt dat iemand zich fijn voelt; je kunt een grap maken waarom iemand moet lachen; je kunt een omgeving creëren waarin iemand zich veilig voelt. We kunnen en móéten behulpzaam, aardig en liefdevol zijn, maar of iemand gelukkig is of niet, dat heb je totaal niet in de hand. Ieder mens moet een eenzame innerlijke strijd voeren voor zijn eigen levensvreugde.
We waren het erover eens dat Jada’s geluk háár verantwoordelijkheid moest zijn en mijn geluk mijn verantwoordelijkheid. We zouden allebei op zoek gaan naar wat ons de meeste vreugde verschafte.’

WILL is geschikt voor lezers van 35 jaar en ouder, die zich de eerste afleveringen van ‘The Fresh Prince of Bel-Air’ nog goed kunnen herinneren en die de eerste hits van Will Smith op hun walkman afspeelden.

50%

50%

432 pagina’s