Recensie: Yuval Noah Harari – Homo Deus

Recensie: Yuval Noah Harari – Homo Deus

Met Homo Deus richt Yuval Noah Harari zich op de toekomst. Met zijn kenmerkende vermenging van wetenschap, geschiedenis en filosofie onderzoekt hij de dromen en nachtmerries van de eenentwintigste eeuw – van onsterfelijkheid tot kunstmatig leven. Hij stelt fundamentele vragen: Waar gaan we naar toe? Hoe beschermen we onze kwetsbare wereld tegen onze eigen verwoestende krachten? En als we in staat zijn door technologische vooruitgang onze lichaam en geest te verbeteren, wat gebeurt er dan met de mensen die zich niet laten upgraden? Wat voor sociale gevolgen zal deze tweedeling hebben? Volgens Harari is het essentieel om meer te begrijpen van de technologische revoluties om ons heen, anders hebben we geen invloed op de koers van onze toekomst.

ISBN: 978 94 0040723 7 – Uitgeverij Thomas Rap – Aantal pagina’s: 446 – Informatief

*****

4 van de 5 sterren — Gemmie

‘Was je nog niet met de toekomst bezig, dan ga je het nu zeker doen.’

*****

Dit boek geeft veel informatie over de ontwikkelingen in de geschiedenis van de mensheid. Mocht je iets gemist hebben, dan word je nu goed geïnformeerd. Op het eerste gezicht lijkt het misschien op een historisch boek, maar niets is minder waar, want de auteur neemt de lezer via het verleden mee naar de toekomst. Het resultaat is een interessant boek dat je aanzet tot nadenken.

— Gemmie

*****

Harari schijft in begrijpelijke taal over ingewikkelde theorieën. Hij gebruikt veel voorbeelden om de materie nog duidelijker te maken, hier en daar zelfs voorzien van beeldmateriaal. De auteur geeft niet aan wat je als lezer moet denken, hij stelt juist vragen zodat je er zelf iets van gaat vinden.
— Gemmie

Als je denkt dat religieuze fanatici met priemende ogen en lange baarden genadeloos zijn, wacht dan maar af wat middelbare zakenmagnaten en verouderende Hollywoodsterretjes zullen doen als ze denken dat het levenselixer binnen handbereik ligt. Zodra de wetenschap serieus vooruitgang zal boeken in de strijd tegen de dood, zal de echte veldslag verschuiven van de laboratoria naar parlementsgebouwen, rechtbanken en straten. Zodra alle wetenschappelijke inspanningen met succes worden bekroond, zullen er verbitterde politieke conflicten volgen. Alle oorlogen en conflicten uit de geschiedenis zullen mogelijk niets meer blijken dan een flets voorspel op de echte strijd die nog voor ons ligt: de strijd om de eeuwige jeugd.

Voor iedereen die geen hapklare brokken wil als het gaat om de vraag: wat brengt de toekomst ons? Hou je daarnaast van een vleugje filosofie, wetenschap en geschiedenis, dan ga je genieten van dit bijzondere boek.
— Gemmie

50%

50%