Recensie: Melanie van de Peut – Mijn Peuterbijbel

Mijn Peuterbijbel is een verrassend en verzorgd voorleesboek. Want wat kunnen peuters ook verrassend uit de hoek komen! In hun wereld is alles mogelijk en dat delen ze graag met de mensen om hen heen. In hun eigen tempo ontdekken peuters de wereld van taal, kleuren, vormen, dieren, muziek en emoties. Juist daarom is voorlezen aan kinderen in de leeftijd van 1,5 tot 4 jaar zo belangrijk. Voor de algemene ontwikkeling, maar ook omdat het een moment van persoonlijke aandacht is.
Bij het maken van Mijn Peuterbijbel is dit een van de uitgangspunten geweest. Dit product brengt een ruim aanbod van Bijbelverhalen in beeld, waarbij auteur Melanie van der Peut heeft gezocht naar raakvlakken met de ontwikkeling van peuters. In alle verhalen zitten verschillende elementen waarbij het kind actief betrokken wordt. De illustraties van Michel de Boer spelen in op herkenbare emoties en bevatten elk een zoekopdracht, iets wat kinderen direct oppakken.
Dit is de eerste peuterbijbel van Nederlandse bodem, en bevat ruim 50 verhalen uit het Oude en Nieuwe Testament. Een waardevol boek om op een vast moment samen uit te lezen.

ISBN: 9789089121950 – Uitgeverij Nederlands Bijbelgenootschap – Aantal pagina’s: 200 – Voorleesboek

*****

5 van de 5 sterren — Eline

‘Een prachtige Bijbel met korte verhalen en interactieve opdrachten.’

Verhaallijn

*****

Mijn Peuterbijbel is opgedeeld in hoofdstukken uit het Oude- en het Nieuwe Testament. Per hoofdstuk is er een verhaal van ongeveer vier pagina’s, op elke pagina heb je meerdere illustraties in combinatie met korte stukken tekst. Ook is er bij elk verhaal een interactieve opdracht uit te voeren die met het verhaal te maken heeft. Deze opdrachten zijn met een ander lettertype geschreven en hierdoor is precies duidelijk dat dit een opdracht voor het kind is.

Illustraties

*****

De illustraties zijn erg mooi om naar te kijken. Ze zijn erg waarheidsgetrouw. Er is in de illustraties veel aandacht besteed aan de gezichtsuitdrukkingen van de mensen. Ook hebben de dieren in alle verhalen een prominente plaats binnen de illustraties.

Stukje uit het boek

‘Als je iemand lief vindt, dan ben je blij als je iemand ziet. Zo blij dat je wilt lachen en dansen en knuffelen. Dan heb je iemand lief! Jezus zegt: van iemand houden, dat is het aller-, áller-, ALLER- belangrijkste dat er is. Wie vindt jij lief? Jezus zegt: ‘heb God lief!’ Heb God lief met dit hoofd waarmee jij zo goed kunt denken. Heb God lief met dit bonkerdebonkende hart hier, en met alles wat je voelt. Heb God helemaal lief, met alles wat JIJ bent. Wie ben jij? Zeg je naam maar.’

Mijn Peuterbijbel is geschikt om voor te lezen aan kinderen vanaf de peuterleeftijd. Maar ook kleuters en kinderen in de leeftijd tot een jaar of 9 zullen nog kunnen genieten van deze verhalen.

meisje-of-jongen-1

50%